5 vinkkiä helpompaan hiihtoon

Näillä 5 vinkillä teet hiihdosta nautittavampaa ja hiihtoladulle tulee lähdettyä useammin. Muista kuitenkin, että hiihtämään oppii hiihtämällä. Eli näiden vinkkien jälkeen sukset jalkaan ja ladulle!

Hiihtolatu ja auringonpaiste

1. Aloita perinteisellä

Perinteinen hiihto on monen mielestä tylsää ja luisteluhiihto näyttää vauhdikkaammalta ja urheilullisemmalta. Aloittelevan hiihtäjän on kuitenkin parempi aloittaa perinteisellä tyylillä. Perinteisellä tyylillä tehoa ja vauhtia on helpompi säädellä, etkä hiihdä itseäsi läkähdyksiin ensimmäisillä kilometerillä. Jos edellisen kerran olit suksilla 20 vuotta sitten, ei hiihtokuntosi välttämättä ole aivan huipussa. Eli ota rauhallisesti ja aloita perinteisellä tyylillä.

2. Panosta välineisiin

Mikään ei tapa hiihtointoa niin tehokkaasti, kuin huonosti toimivat välineet. Lipsuvilla suksilla hiihto on kaukana nautinnosta, vaikka käsivoimat ehkä kasvaisivatkin. Nykyajan välineet ovat aivan toista luokkaa kuin ala-asteelta tutut hikilaudat. Laadukkaat, asiantuntijan valitsemat sukset kestävät vuosikausia. Suksien huoltokin käy muutamassa minuutissa etkä tarvitse erillistä tilaa sitä varten. Joten säästä hermojasi ja panosta välineisiin ja niiden huoltoon.

3. Seiso suksella

Hiihto on huijausta. Silloin kun saat suksen tekemään työn puolestasi, hiihto on helppoa, kevyttä ja nautinnollista. Tämä edellyttää sitä, että uskallat seisoa suksen päällä ja annat suksen liukua. Tätä voit harjoitella sekä perinteisellä että luistelutyylillä potkaisemalla mahdollisimman pitkiä liukuja. Myös tasapainoharjoitukset auttavat löytämään oman kehon tasapainopisteen.

4. Nosta lantio ylös

Niin juoksussa, hiihdossa kuin kävellessäkin pitäisi muistaa nostaa lantio ylös. Kohti maata valuva takapuoli painaa paljon, etkä saa potkua pitämään. Eli häntäluuta kevyesti jalkojen väliin, syvät vatsalihakset aktiiviseksi ja pakaralihakset töihin. Potku pitää, hiihto etenee ja maisemat vaihtuvat.

5. Huolla kehoasi

Monipuolinen treeni on myös hiihdon A ja O. Vaikka hiihtämään oppii hiihtämällä, keho tarvitsee myös huoltoa ja lihaskuntoharjoituksia. Muilla kuin hiihtoladulla tehtävillä harjoitteilla voit parantaa kehon joustavuutta, lisätä lihasten reaktiokykyä ja hermotusta sekä palauttaa kehoa hiihdon rasituksesta. Harjoittelemalla monipuolisesti kroppa pysyy kunnossa ja voit nauttia hiihdosta turvallisin mielin!

 

 

Hiihtokoulusta uusia oivalluksia

Hiihtoharrastuksen alkuun pääset helpoiten osallistumalla hiihtokouluun. Ohjaajan opastuksella opit oikean tekniikan ja vältät monet kompastuskivet. Samalla hoksaat, kuinka monipuolista hiihto voi olla ja kuinka erilaisia harjoitteita sukset jalassa voi tehdä. Hiihtokoulut ovat kaukana ala-asteen hiihtotunneista, jolloin tekniikasta tai oikeista välineistä ei ollut tietoakaan.

Oulun Hyvinvointistudion rennossa hiihtokoulussa pidetään huolta tekniikasta, hiihtäjästä ja välineistä. 6 tunnin kurssilla opit siis hiihtämään ja tiedät, miten pidät kehosi ja välineesi kunnossa. Katso lisää hiihtokoulusta TÄSTÄ!

Nähdään ladulla!

Terveisin Emma Mälkiä, fysioterapeutti ja liikunnanohjaaja

Leave a reply