Äitiysfysioterapia

Äitiysfysioterapia on kokonaisvaltaista huolenpitoa äideistä  

 

Raskaus ja synnytys ja näiden mukana tuleva hormonaaliset muutokset aiheuttavat rasitusta äidin keholle, joka voi ilmetä erilaisina kipuina tai ongelmina. Esimerkiksi vatsalihasten erkauma, virtsankarkailu, sektio- ja episiotomia-arpien kireys ja selkäkivut ovat tyypillisiä vaivoja.

 

Äitiysfysioterapiassa hoidetaan juuri näitä ongelmia ja annetaan yksilöllisiä ohjeita tilanteen helpottamiseksi. Äitiysfysioterapia on kuitenkin myös paljon muuta kuin vain fyysistä hoitoa, vastaanotolla keskustellaan myös äidin hyvinvoinnista, jaksamisesta, ravinnosta ja liikunnasta.

Äitiysfysioterapia on tarkoitettu kaikille äideille, myös silloin, kun synnytyksestä on jo pidemmän aikaa. Raskauden aiheuttamia tuki- ja liikuntaelinoireta voi hoitaa myös vuosien päästä raskaudesta. Myös äidiksi aikovien voi olla hyödyllistä käydä vastaanotolla saamassa ohjeistusta liikuntaan ja terveellisiin elämäntapoihin.

Mitä äitiysfysioterapiassa tapahtuu?

Vastaanottokäynti alkaa perusteellisella haastattelulla, jonka aika selvitetään tämänhetkinen tilanne. Tärkeää on myös selvittää asiakkaan toiveet ja tavoitteet, joihin fysioterapialla pyritään. Haastattelun jälkeen tehdään kattava tutkimus, joka sisältää mm. vatsalihasten ja lantionpohjan lihasten ultraäänitutkimuksen ja tarpeen mukaan muita tutkimuksia, esimerkiksi EMG-tutkimuksia. Tutkimukset voivat sisältää myös lantionpohjan lihaksien manuaalista tutkimista. Tutkimukset eivät aiheuta kipua ja asiakkaalle kerrotaan aina etukäteen, mitä tutkitaan. Tutkimuksen jälkeen sovitaan asiakkaan kanssa hoitosuunnitelmasta ja mahdollisista lisäkäynneistä tarpeen mukaan. Jo ensimmäisellä kerralla annetaan myös kotihoito-ohjeita.

Tyypillisimmät syyt hakeutua äitiysfysioterapiaan:

-Vatsalihasten erkauma

-Ohjeistus raskauden aikaiseen liikuntaan

-Ohjeistus raskauden jälkeiseen liikuntaan

-Virtsankarkailu

-Gynekologiset laskeumat

-Selän kiputilat raskauden aikana tai sen jälkeen

-Sektiosta palautuminen

-Sektio- tai episiotomia-arpien kireys ja kipu

-Lantionpohjan ongelmat

-Tarkistuskäynti synnytyksen jälkeen

Palvelusta vastaava fysioterapeutti

Emma Mälkiä

Fysioterapeutti, liikunnanohjaaja

Vastuualueet:

-äitiysfysioterapia

-lantionpohjan fysioterapia

-vatsalihasten erkauman kuntoutus

-äitien liikuntavalmennus ja personal training

-painonhallintaryhmät

-ravintovalmennus

-pilates ja barre -tunnit, ryhmäliikunta

-yritysten työhyvinvointi

Lisätietoa blogikirjoituksessa:

Kristiinan tarina äitiysfysioterapiasta

Hakeuduin äitiysfysioterapiaan kolme kuukautta synnytyksen jälkeen, kun tunsin navan ympärillä olevan salmiakin muotoisen erkauman. Lisäksi napani yläpuolella oli pullistuva napatyrän alku. Raskauden jälkeen ennen äitiysfysioterapiaa en uskaltanut edes ajatella rauhallistakaan liikuntaa, jossa olisi pientäkään ponnistusta mukana, jottei navan ympärillä oleva pullistuma pahenisi. Toisaalta olisi ollut kova into päästä liikkumaan ja kroppa kaipasi liikettä. Tiesin, että tarvitsen asiaan perehtyneen ammattilaisen arvion tilanteesta, ohjeita tilanteen korjaamiseen ja ennen kaikkea vinkkejä siihen, miten pääsisi taas liikkumaan turvallisesti. 

 

Hyvinvointistudion äitiysfysioterapiasta sain asiantuntevan arvion siitä, mikä tilanteeni oli raskauden ja synnytyksen jälkeen ja aloimme pienillä harjoitteilla saamaan ”eloa” erkauman alueen jännesaumaan. Vähitellen etenin harjoituksissa ja mikä tärkeintä, sain myös henkistä tsemppiä siihen, että tilanne on voitettavissa ja paluu liikunnan iloon on vielä edessä. Hyvänä tukena äitiysfysioterapialle kävin myös Hyvinvointistudion Mammapilateksen, jossa oli turvallista edetä haastavampiin liikkeisiin Emman ohjauksessa. Nyt on kulunut vuosi synnytyksestä ja olen palannut tuttuun vanhaan kuntokeskukseen liikkumaan. Tilanteeni on mennyt paljon eteenpäin, mutta palautumista tapahtuu edelleen. Äitiysfysioterapian jälkeen mukanani liikkumassa on arvokasta tietoa, mitkä liikkeet ovat minulle sopivia ja miten minun kannattaa jatkaa treeniä tulevaisuudessa. Voin lämpimästi suositella äitiysfysioterapiaa kaikille, joilla on hiukankin epävarmuutta raskauden ja synnytykseen jälkeen omasta vatsan tilanteesta tai turvallisen treenaamisen aloittamisesta. Palautuminen ja turvallinen harjoittelu synnytyksen jälkeen on ensiarvoisen tärkeää, jotta jaksaa lapsiperhearkea ja pääsee takaisin liikunnan pariin!

Kuva: Jaana Haapaluoma-Höglund

Kysy meiltä
  • Grey Facebook Icon
  • Grey YouTube Icon
  • Grey Instagram Icon

© Oulun Hyvinvointistudio 2018