Emma Mälkiä

Intohimo 1: äitien hyvinvointi  

 

Olen hurahtanut täysin äitiysfysioterapian maailmaan! Tavoiteenani on olla turvallisena kanssakulkijana niin äitiyden suunnittelun, raskauden ja synnytyksestä palautumisen aikana. Äidit ansaitsevat kokonaisvaltaista huolenpitoa jota valitettavasti ei julkisella puolella saa. Fyysisen hyvinvoinnin, eli oikeanlaisen liikunnan ja vaivojen ehkäisemisen lisäksi kiinnitän huomiota ruokavalioon, henkiseen hyvinvointiin ja lepoon. 

 

Intohimo 2: kehonhallinta ja oikeanlainen fyysinen harjoittelu

Meille on syötetty valheellista ajatusta siitä, mitä oikeanlainen liikkuminen on. Vaikka se joskus onkin hikihatussa puurtamista, se voi olla paljon muutakin. Olen ohjannut pilatesta kymmenisen vuotta ja nähnyt, kuinka ihmiset alkavat kukoistaa oikenlaisen harjoittelun myötä! Asiakkaat oppivat huoltamaan kehoaan lempeydellä ja kuuntelemaan viestejä, joita keho ja mieli kertovat. Tämän vuoksi ohjaan pienissä ryhmissä henkilökohtaisella tatsilla pilatesta ja barrea.

Syksy 2020

Olen myös innokas uuden oppija. Tämän vuoksi aloitan terveystieteiden maisterin opinnot Jyväskylän yliopistossa syksyllä 2020. Tulen ohjaamaan pilateskursseja etänä, josta ilmoitan näillä sivuilla. Tämän lisäksi tulen pitämään vastaanottoa Jyväskylässä ja satunnaisesti myös Oulussa. Kesän 2020 aikana koulutan meidän fysioterapeuttimme Marjaana Koivurannan jatkamaan Oulussa äitiysfysioterapian pioneerin työtä.

Loukkaisn polveni keväällä 2020 ja ensi syksy menee myös polvileikkaukesta toipuessa. Toivon, että pääsen palaamaan harrastuksieni eli tanssin, ratsastuksen, baletin, hiihdon, laskettelun, lumilautailun, maastopyöräilyn ja kehonpainoharjoittelun pariin keväällä 2021. Polven toipumisen vuoksi en myöskään vielä uskalla luvata milloin voin palata pilatesohjausten pariin.

Olen perustanut Oulun Hyvinvointistudion kesällä 2017 ja olen saanut tiimiini mahtavat osaajat! Nyt jätän rakkaan yritykseni Oulun Hyvinvointistudion Terhin, Marjaanan ja Matiaksen osaaviin käsiin. Toimin edelleen taustalla, mutta jätän hyvillä mielin Oulun Hyvinvointistudion osaavien yrittäjien haltuun. Tällä hetkellä minut tavoittaa parhaiten sähköpostilla emma@oulunhyvinvointistudio.fi. Ilmoitan näillä sivuilla äitiysfysioterapiavastaanotoista ja pilateskursseista.

Pysykää terveenä ja lippu korkealla. Yhdessä ja toisiamme tukien selviämme sekä koronasta että terveyshaasteista!

Nettivalmennus synnytyksestä palautumiseen

Olen tehnyt omakuntoutus.fi -sivulle kahden kuukauden nettivalmennuksen synnytyksestä palautumiseen. 

Kristiinan tarina äitiyfysioterapiasta

Hakeuduin äitiysfysioterapiaan kolme kuukautta synnytyksen jälkeen, kun tunsin navan ympärillä olevan salmiakin muotoisen erkauman. Lisäksi napani yläpuolella oli pullistuva napatyrän alku. Raskauden jälkeen ennen äitiysfysioterapiaa en uskaltanut edes ajatella rauhallistakaan liikuntaa, jossa olisi pientäkään ponnistusta mukana, jottei navan ympärillä oleva pullistuma pahenisi. Toisaalta olisi ollut kova into päästä liikkumaan ja kroppa kaipasi liikettä. Tiesin, että tarvitsen asiaan perehtyneen ammattilaisen arvion tilanteesta, ohjeita tilanteen korjaamiseen ja ennen kaikkea vinkkejä siihen, miten pääsisi taas liikkumaan turvallisesti. 

 

Hyvinvointistudion äitiysfysioterapiasta sain asiantuntevan arvion siitä, mikä tilanteeni oli raskauden ja synnytyksen jälkeen ja aloimme pienillä harjoitteilla saamaan ”eloa” erkauman alueen jännesaumaan. Vähitellen etenin harjoituksissa ja mikä tärkeintä, sain myös henkistä tsemppiä siihen, että tilanne on voitettavissa ja paluu liikunnan iloon on vielä edessä. Hyvänä tukena äitiysfysioterapialle kävin myös Hyvinvointistudion Mammapilateksen, jossa oli turvallista edetä haastavampiin liikkeisiin Emman ohjauksessa. Nyt on kulunut vuosi synnytyksestä ja olen palannut tuttuun vanhaan kuntokeskukseen liikkumaan. Tilanteeni on mennyt paljon eteenpäin, mutta palautumista tapahtuu edelleen. Äitiysfysioterapian jälkeen mukanani liikkumassa on arvokasta tietoa, mitkä liikkeet ovat minulle sopivia ja miten minun kannattaa jatkaa treeniä tulevaisuudessa. Voin lämpimästi suositella äitiysfysioterapiaa kaikille, joilla on hiukankin epävarmuutta raskauden ja synnytykseen jälkeen omasta vatsan tilanteesta tai turvallisen treenaamisen aloittamisesta. Palautuminen ja turvallinen harjoittelu synnytyksen jälkeen on ensiarvoisen tärkeää, jotta jaksaa lapsiperhearkea ja pääsee takaisin liikunnan pariin!

Kuva: Jaana Haapaluoma-Höglund

Kysy meiltä
  • Grey Facebook Icon
  • Grey YouTube Icon
  • Grey Instagram Icon

© Oulun Hyvinvointistudio 2018