Helpota stressiä hengityksellä

Stressi näkyy hengityksessä

Stressi ja jännitys näkyvät hengityksessämme. Stressaantuneena hengitys on pinnallista ja voi aiheuttaa hengenahdistusta tai hengitysvaikeuksia. Tämä saattaa ilmetä esimerkiksi urheiluharrastuksissa. On myös mahdollista, että stressi saa aikaan ylihengitystä, eli liian korostunutta hengitystä. Hengityksellä on myös vaikutus koettuihin kipuihin ja jopa virtsankarkailuun!

Hengitys hoitaa stressiä

Hengityksen laskeminen alemmas palleaan on tehokas stressinhoitokeino. Hengitykseen osallistuu hyvin paljon lihaksia, sidekudoksia, kalvorakenteita ja luisia rakenteita. Hengitys pitää kehomme jatkuvassa liikkeessä. Valitettavasti usein stressin aikana hengitys muuttuu pinnalliseksi, eikä pallea ja rintakehä liiku riittävästi. Kun tätä jatkuu pitkään, rakenteet eivät enää pysy joustavina ja hengitys vaikeutuu entisestään. Tällöin joudutaan hankalaan kierteeseen. Stressiä pitäisi lievittää mutta tehokas lievityskeino, hengitys, ei onnistukaan. Voi olla, että hengitysharjoituksista ei ole apua, koska pallea ja muut rakenteet eivät jousta.

hengitys hoitaa stressiä

Fysioterapiasta apua hengitykseen

Hengitystä voidaan helpottaa ja vapauttaa fysioterapian keinoin. Erilaisilla manuaalisilla käsittelyllä voidaan helpottaa pallean ja rintakehän liikettä. Myös selän puolen paksun kalvorakenteen liikkuvuuden lisääminen auttaa hengittämään paremmin. Hoidettaessa stressistä kärsivää ihmistä, nämä tekniikat ovat itsessään lempeitä ja stressiä vapauttavia. Kun hengitys alkaa kulkea, kehossa olevat kivutkin voivat helpottua. Hengittäminen rauhoittaa myös hermoston toimintaa ja ajatuksetkin selkenevät. Hengityksen vapauttaminen helpottaa myös urheiluharrastuksia ja arkielämän liikuntaa. Tuloksena voikin olla positiivisten vaikutusten kehä, joka auttaa palautumaan stressistä ja voimaan paremmin.

Hengitystä pitää muistaa myös huoltaa kotiharjoittein. Kaikki hengitysharjoitteet eivät sovi kaikille, vaan harjoitukset pitäisi aina katsoa yksilöllisen tarpeen mukaan. Fysioterapeutilta saat itsellesi parhaiten sopivat harjoitteet, jolla ylläpidät kehosi liikkuvuutta ja hengityksen vapautta. Myös pilateksesta tuttu hengitys auttaa laskemaan stressitasoja ja joko aktivoi tai rentouttaa lihaksia tarpeen mukaan.

Hengitys ei yksinään riitä stressin selättämiseen vaan tärkeää olisi tarttua stressin aiheuttajaan. Stressaavan ajanjakson aikana hengitysharjoitteet kuitenkin auttavat sietämään stressiä paremmin ja auttavat kehoa palautumaan stressistä. Kaikki stressi ei myöskään ole pahasta, vaan sopiva määrä stressiä saa meidät toimimaan tehokkaammin. Fysioterapeutin tehtävä on myös miettiä asiakkaan kanssa, kuinka liikuntaa ja fyysistä aktiivisuutta voi käyttää hoitamaan stressiä. Liian rankat urheilusuoritukset kuormittavat liikaa ja lisäävät stressiä.

Kirjoittaja on niska- ja hartiaseutuun, olkapäihin, lantionpohjaan ja äitiysfysioterapiaan erikoistunut fysioterapeutti Emma Mälkiä.

Lue lisää: Tietotyöläisen hyvinvoinnista ja työhyvinvoinnin strategiasta on kirjoittanut Johannes Hesso, joka toimii fysioterapeuttina ja personal trainerina helsingissä.

Leave a reply