Matias Pahkala

Olen valmentaja ja fysioterapeutti. Työskentelen paljon eri tasoisten urheilijoiden ja liikkujien kanssa. Iso osa asiakkaistani tulee luokseni äkillisen loukkaantumisen seurauksena tai hitaammin syntyneen rasitusperäisen vamman kuntotutukseen.

 

Vastaanotolla tutkimisen ja testien jälkeen teemme suunnitelman miten tilannetta lähdetään korjaamaan. Joskus se tarkoittaa intensiivistä harjoittelua viikoittain terapeutin ohjeistuksella, mutta useimmin keksitään vaihtoehto jossa kuntoutus tapahtuu muun treenin ohella. Luodaan esimerkiksi kokonainen oheistreeniohjelma, johon on sisälletty kuntouttavat liikkeet. Jokaisen kuntoutus on eri näköistä ja tähän vaikuttaa kaikki aina tavoitteista ja arjen aikatauluista lähtien. Urheilijoiden kohdalla kuntoutuksen ohella usein työstetään jotain fyysistä ominaisuutta (kestävyys, voima, nopeus) entisestään, jolloin aika loukkaantuneena ei mene kehityksen osalta hukkaan.

Toinen iso osa asiakaskuntaani tulee luokseni jo ennen isompien vaivojen syntymistä, jolloin kyse on enemmän suorituskyvyn parantamisesta ja harjoittelun monipuolistamisesta. Aluksi tutkitaan ja testataan yksilön vahvuudet ja heikkoudet. Niin sanotut heikot linkit toimivat usein pullonkauloina suorituskyvylle. Jos esimerkiksi keskivartalo ei pysty vastata tilanteen vaatimuksiin pystyasennossa, ei alavartalon voima ei välity hyvin ylävartaloon. Osa testeistä on perinteisempiä voimatasojen, nopeuden tai vaikkapa kestävyyskunnon testejä. Lajikohtaiset vaatimukset otetaan huomioon ja luodaan erilaisia ohjelmia tavoitteiden mukaan. Monesti hommat laitetaan alkuun vammojen kuntoutuksella, josta siirrytään pian jo suorituskyvyn kehittämiseen. Pidemmät valmennussuhteet mahdollistavat monipuolisen harjoittelun erilaisilla teemoilla ja niin sanotun kausiajattelun.

Yleisimmät vaivat

Selkäkivut, akillesjänteet, polven ja nilkan vammat, hartian ja olkanivelen vammat, lantion ja lonkkanivelen toiminnan häiriöt.

​Suorituskyvyn parantaminen

Harjoitusohjelmat erilaisilla teemoilla

Voima, nopeus ja räjähtävyys, kestävyys

Monipuoliset liikemallit ja liikkuvuus

Leikkausten jälkeinen kuntouttaminen

Tehokkaasti mutta turvallisesti takaisin vauhtiin. Suunnitelmallinen eteneminen kuntoutuksesta suorituskykyyn.

Kysy meiltä
  • Grey Facebook Icon
  • Grey YouTube Icon
  • Grey Instagram Icon

© Oulun Hyvinvointistudio 2018