Mikä on vatsalihasten erkauma?

Suorien vatsalihasten erkauma eli diastasis recti abdominis, tarkoittaa suorien vatsalihasten erkaantumaa toisistaan. Suorien vatsalihasten välissä oleva jännesauma, linea alba, on venynyt, jolloin se ei enää pidä vatsalihasten reunoja lähellä toisiaan. Linea alba saattaa venyä jopa 15 cm, kun normaalisti jännesauma on noin 2 cm levyinen.

Kenelle vatsalihasten erkauma voi tulla?

Raskaanaollessa vatsa venyy ja antaa tilaa kasvavalle kohdulle. Sisäelimet, kalvot ja lihakset joutuvat väistymään kohdun kasvamisen myötä. Tämä tarkoittaa sitä, että myös suorat vatsalihakset siirtyvät kauemmas toisistaan kasvavan kohdun paineesta. Vatsalihasten erkauma on raskauden aikainen normaali ilmiö.

Vatsalihasten erkaumaa voi olla myös synnyttämättömillä naisilla ja myös miehillä. Liian kova treenaaminen ilman oikeanlaista keskivartalon tukea voi aiheuttaa vatsalihasten erkaantumisen. Myös isokokoinen vatsa lihomisen seurauksena voi aiheuttaa vatsalihasten erkaantumaa.

Onko minulla vatsalihasten erkauma?

Vatsalihasten erkauman voi huomata oudosta vatsan pullottamisesta. Varsinkin jos vatsaa turvottaa ilmavaivojen seurauksena, vatsa näyttää raskausvatsalta. Treenatessa vatsaan syntyy outo harjanne tai kumpu ja jopa seistessä vatsa saattaa työntyä epätavallisen paljon ulospäin. Vatsalihasliikkeiden tekeminen on hankalaa ja konttausasennossa tuntuu, että vatsa valahtaa kohti maata. Tunnusteltaessa vatsaa se voi tuntua oudon löysältä ja iho voi olla hyvin haurastunutta.

Alaselän kivut ovat yleisiä vatsalihasten erkaumassa. Nostelu, ponnistelu ja arkiaskareet voivat tuntua hankalalta. Ryhdin oikaiseminen ja ylläpitäminen on vaikeaa. Selkä väsyy helposti.

Netissä on useita ”näin tunnistat erkauman” -testejä, mutta tärkeintä on toimintakyky. Erkauman senttimäärät eivät ole ratkaiseva tekijä, vaan se, kuinka se vaikuttaa arkeen. Jopa pieni vatsalihasten erkauma voi vaikeuttaa arkea huomattavasti ja taas isokin erkauma voi olla oireeton.

Mitä erkaumalle voi tehdä?

Synnytyksen ja raskauden jälkeen tapahtuu spontaania palautumista. Jos kuitenkin 8-10 viikkoa synnytyksen jälkeen tuntuu, että keskivartalo on edelleen kovin voimaton, selkä väsyy ja virtsakin voi karata, on syytä aloittaa kuntoutus.

Tärkeää on ensin tunnistaa oireet ja niiden vaikutus arkiaskareisiin. Sen jälkeen suositeltavaa on hakeutua äitiysfysioterapiaan ja lantionpohjan fysioterapiaan erikoistuneen fysioterapeutin vastaanotolle. Fysioterapiassa tutkitaan erilaisin testein sekä lantionpohjan että keskivartalon kunto. Tärkeää on selvittää kehon toiminta ja mahdolliset puutteet toiminnassa. Vastaanotolla voidaan hoitaa mm. selän kalvojen kireyksiä sekä sektio- ja episiotomia-arpien kireyksiä, jotka vaikuttavat keskivartalon kuntoutumiseen. Sen lisäksi fysioterapeutti antaa kotiohjeita, joilla kuntoutumista jatketaan kotona. Fysioterapia voi jatkua tilanteen mukaan ryhmämuotoisena kuntoutuksena tai yksilökuntoutuksena.

Vatsalihasten erkauman kuntoutus on prosessi. Erkauma ei tullut hetkessä, joten se ei kuntoudu hetkessä. Harjoitteet ja fysioterapia etenee koko ajan siinä tahdissa, kun keho ottaa vastaan hoitoa. Joillakin erkauma voi hoitua kuukaudessa, toisilla aikaa menee yli vuosi. Aina erkaumaa ei pysty kuntouttamaan, jolloin harkitaan kirurgista operaatiota. Tällöinkin kuntoutus on tärkeää, sillä operaatio ei palauta kehon toimintaa oikeaksi, vaikka erkauma korjataankin. Erkauman ensisijainen hoito on kuntoutus.

Apua erkauman kuntoutukseen

Oulun Hyvinvointistudion fysioterapeutti Emma Mälkiä on perehtynyt äitiysfysioterapiaan ja lantionpohjan fysioterapiaan. Tarjolla on useita erilaisia palveluita, joiden avulla vatsalihasten erkaumaa voi kuntouttaa. Älä jää vaivasi kanssa yksin!

Äitiyspakkaus on tuoreen äidin hyvinvointipakkaus joka sisältää 3 x äitiysfysioterapiaa. Toimivat ohjeet lantionpohjan ja keskivartalon kuntoutukseen, yksilöllisesti tarpeen mukaan. Huom! Paketti tarjouksessa äitienpäivän aattoon asti 12.5.2018. Katso lisää palveluistamme TÄSTÄ!

Äitiysfysioterapiaa saa myös yksittäiskäynteinä. Varaa aika TÄSTÄ!

Syksyn tarjontaa:

Äitien illat ovat äitien omia iltoja, jolloin keskitytään äitien hyvinvointiin ja palautumiseen synnytyksestä. Katso lisää TÄSTÄ!

Pallomahasta pyykkilaudaksi on äitien oma 3 kk kestävä kurssi, jonka aikana kuntoutetaan lantionpohja ja keskivartalo. Kurssi koostuu yksilöfysioterapiasta ja ryhmätreeneistä. Katso lisää TÄSTÄ!

Oulun Hyvinvointistudiolla järjestetään myös mammapilatesta ja äiti-vauva pilatesta. Äitien hyvinvointi on meille hyvin tärkeää!

Artikkelin on kirjoittanut fysioterapeutti Emma Mälkiä, emma@oulunhyvinvointistudio.fi.

Leave a reply