Niskakipujesi syy voi olla nukkumisasennossasi. Katso kolme vinkkiä!

Nukkuma-asennolla on väliä!

Vietämme aikaa vuoteessa noin 7-9 tuntia joka päivä. Ei ole aivan sama, missä asennossa tuon ajan vietämme. Huono nukkuma-asento voi aiheuttaa tai pahentaa niskakipuja. Katso kolme vinkkiä, joilla voit helpottaa niskakipujasi.

1. Opettele pois vatsa-asennosta

 Vatsa-asento on usein lemppariasento ja saattaa aiheutta ajatuksen, että muussa asennossa ei voi nukkuakkaan. Nukkumisasennot ovat vuosien saatossa totuttuja ja opittuja tapoja. Mikäli olet vatsallanukkuja ja haluat, että niskaoireesi helpottuvat ja poistuvat on sinun motivoiduttava muuttamaan nukkumisasentoasi! Vatsalla nukuttaessa kaularanka joutuu voimakkaaseen kuormitukseen, olipa käytössäsi minkälainen tyyny tahansa tai ei tyynyä ollenkaan.

2. Älä käytä kahta tyynyä päällekäin

Mikäli käytössäsi on perustyyny tai pehmeä untuvatyyny, koetaan ne helposti liian vähän tukea antavaksi. Tämän myötä helposti ajaudutaan käyttämään kahta tyynyä päällekäin, varsinkin jos vuode on liian kova ja mieluisa nukkumisasentosi on kylkimakuu.  Kahden tyynyn käyttö päällekäin saa kuitenkin kaularangan voimakkaaseen kuormitukseen kaikissa nukkumisasennoissa.

3. Vältä nukkumasta liian kovalla ja korkealla tyynyllä

 Niskakipuisena usein sorrutaan mainoksen uhriksi. Markkinoilla onkin toinen toistaan kovempia ja ergonomiseksi, niskakipujahävittäviksi tyynyiksi markkinoituja ratkaisuja. Niskakipuisen on erittäin tärkeää huomioida, että millainen tyyny pään alla on. Nukkuessa ihminen rentoutuu täydellisesti ja jos kaularangassa esimerkiksi rakenteelliset muutokset aiheuttavat kipuja, saattaa käsituntumalla ja silmämääräisesti valittu liian korkea, muotoiltu tyyny vain lisätä kipuja.

Hanki niskallesi oikeanlainen tyyny ammatti-ihmisen avustuksella

Kun hyödynnät tyynyhankinnassa asiantuntijaa, vältyt turhilta virhehankinnoilta ja niskakolotuksilta. Oikeanlainen tyyny vaikuttaa laadukkaaseen unenlaatuun todella tehokkaasti.

Kirjoittaja on työfysioterapeutti ja uneen erikoistunut fysioterapeutti Jenni Ahopelto. Jenni on kirjoittanut kirjan Paranna untasi: opas nukkumisergonomiaan. Haluatko kysyä jotakin Jenniltä? Lähetä sähköpostia jenni@oulunhyvinvointistudio.fi.

 

Leave a reply