Meneekö raskauden aikainen virtsankarkailu ohi?

Lyhyt vastaus kysymykseen: ei mene itsestään ohi. Tutkimusten mukaan 44,6 % ensisynnyttäjistä kokee virtsankarkailua viimeisen kolmanneksen aikana, 85 % uudelleensynnyttäjistä kokee virtsankarkailua viimeisen kolmanneksen aikana. 44 %:lla vaivasta tulee pitkäaikainen. 92 % naisista, joilla on virtsankarkailua 12 viikon päästä synnytyksestä, kärsivät virtsankarkailusta vielä viiden vuoden jälkeenkin.




Raskauden aikainen virtsankarkailu täytyy ottaa tosissaan eikä voi jäädä odottamaan, että se menisi itsestään ohi. Virtsankarkailuun on kuitenkin mahdollista vaikuttaa. Oikeanlaiset lantionpohjan harjoitteet ehkäisevät ja hoitavat virtsankarkailua tehokkaasti.


Lantionpohjan lihaksia tulisi harjoittaa jo raskauden aikana. Yleensä neuvolasta annetaan paperilla ohjeet, joissa neuvotaan lantionpohjan lihasten harjoitteet. Olisi kuitenkin ensiarvoisen tärkeää, että harjoitteet käydään odottajan kanssa yhdessä läpi. Vastaanotolle on tullut useita asiakkaita, jotka ovat harjoitelleet lantionpohjan lihaksia raskauden aikana täysin väärin. Ongelmat ilmenevät joko jo raskauden aikana tai synnytyksen jälkeen.


Väärin tehdyt harjoitteet eivät missään nimessä ole odottajan syytä. Valitettavasti neuvolassa ei ole aikaa tai osaamista lantionpohjan harjoitteiden ohjaamiseen. Luotettava keino varmistua lantionpohjan oikeanlaisista harjoitteita, on käydä äitiysfysioterapeutin tai lantionpohjan fysioterapeutin vastaanotolla. Äitiysfysioterapiassa lantionpohjan harjoitteet käydään läpi ja ohjataan sellaiset harjoitteet, jotka toimivat juuri sinulle.




Äitiysfysioterapiassa odottaja saa myös ohjeita raskauden aikaiseen liikuntaan ja treeniin, mutta myös ohjeita synnytykseen valmistautumiseen. Äitiysfysioterapeutti osaa ohjata myös lantionpohjan rentoutuksen. Synnytyksen aikana on tärkeää osata rentouttaa lantionpohja ja löytää oikea ponnistustekniikka.


Tsemppiä lantionpohjan lihasten harjoitteluun!

Kysy meiltä
  • Grey Facebook Icon
  • Grey YouTube Icon
  • Grey Instagram Icon

© Oulun Hyvinvointistudio 2018