Miksi juuri sinun kannattaa treenata lantionpohjaa? | 10 syytä!

Päivitetty: 16o joulu 2018

Lantionpohjan harjoittelu liitetään usein raskauteen ja synnytyksen jälkeiseen aikaan. Mutta jokaisen, sekä miesten että naisten, pitäisi treenata lantionpohjaa. Tässä 10 syytä, miksi juuri sinun pitäisi treenata lantionpohjaa.




1. Virtsa ja uloste eivät karkaile

Tahdonalaiset sulkijalihakset, jotka ovat lantionpohjassa, mahdollistavat sen, että voimme odottaa sopivaa hetkeä päästä vessaan. Tämä on erittäin tärkeä lantionpohjan tehtävä jolla on suuret vaikutukset elämäämme niin sosiaalisesti, psyykkisesti kuin fyysisestikin.


2. Sisäelimet pysyvät paikallaan

Virtsarakko, peräsuoli ja naisilla kohtu ja munasarjat, pysyvät paikallaan lantionpohjan lihastuen sekä muiden tukikudosten avulla. Jos lantionpohja ei ole napakka, laskeumia saattaa tulla helpommin.


3. Keskivartalon lihastuki on tukeva

Lantionpohjalla on monia tärkeitä tehtäviä, mutta erityisesti sen tehtävä on tukea. Lantionpohja on keskivartalon lihastuen lattia. Lantionpohja muodostaa yhdessä vatsa-, selkä- ja kylkilihasten kanssa napakan tuen koko lantion alueelle. Napakka lihastuki mahdollistaa selviämisen päivittäisistä toimista mutta mahdollistaa myös urheilusuoritukset.


4. Selkäkivut vähenevät

Lantionpohjan lihaksisto tukee sekä lantion luita että ristiluuta, jotka muodostava lantiokorin. Ristiluu on selkärangan jatke lantiossa. Vahva lantionpohja saattaa estää selkäkipujen syntymistä ja auttaa selkärankaa toimimaan sille tarkoitetulla tavalla.


5. Lihaskireydet helpottavat

Lantionpohjan treenaaminen auttaa myös rentouttamaan lantionpohjaa. Lantionpohjan rentouttaminen rentouttaa myös sisäreisiä, pakaroita, takareisiä ja selän lihaksia. Tämä johtuu siitä, että samoihin rakenteisiin kiinnittyvät myös nämä lihakset ja lihaskalvorakenteiden kautta vaikutus ulottuu pitkälle.


6. Seksuaalinen nautinto paranee

Sekä naisilla että miehillä lantionpohjan lihasten harjoittelu auttaa lisäämään seksuaalista nautintoa. Miesten vahvat lantionpohjan lihakset auttavat erektion saamisessa ja ylläpitämisessä.


7. Milloinkaan ei ole liian myöhäistä

Lantionpohjan lihasten harjoittelun voi aloittaa milloin vain. Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa mutta aina on liian myöhäistä olla aloittamatta!


8. Säästät selvää rahaa

Virtsankarkailun suojat eivät ole ilmaisia, vaan maksavat selvää rahaa ja tuottavat paljon roskaa. Huolehtimalla lantionpohjan lihasten kunnosta vältätä tämän rahakulun.


9. Housut pysyvät kuivana ikääntyessäkin

Ikääntyessä lihasmassa vähenee koko kehossa, niin myös lantionpohjassa. Myös sidekudokset löystyvät. Naisilla lantionpohjan ongelmat tulevat yleensä hieman aikaisemmin kuin miehillä. Miehet törmäävät ongelmaan usein viimeistään eturauhasongelmien yhteydessä. Kun lantionpohjan lihaksia on treenattu etukäteen, on ongelmat helpompi välttää tai hoitaa.


10. Voit nauraa vapaasti!

Virtsankarkailu ilmenee usein äkillisen vatsaontelon paineen kasvun seurauksena, eli esimerkiksi aivastaessa tai nauraessa. Pahimmillaan näitä tilanteita vältellään ja sosiaaliset tilanteet jäävät pois virtsankarkailun vuoksi. Treenaa lantionpohjan lihaksia ja iloitse elämästä!


Eiköhän aloiteta treenit jo tänään?

Kysy meiltä
  • Grey Facebook Icon
  • Grey YouTube Icon
  • Grey Instagram Icon

© Oulun Hyvinvointistudio 2018