Näin palaudut synnytyksestä - 5 vinkkiä

Synnytyksestä palautuminen onnistuu toisilla muutamassa kuukaudessa, toiset taas kokevat, että palautumista ei tapahdu ollenkaan. Palautuminen on tietysti yksilöllistä, mutta omilla toimilla voit edesauttaa synnytyksestä palautumista. Näillä viidellä vinkillä pääset jo pitkälle!



1. Lepää

Raskaus ja synnytys ovat sekä keholle että mielelle suuri muutos ja rasitus. Ensimmäisinä viikkoina synnytyksen jälkeen yritä levätä mahdollisimman paljon. Helpommin sanottu kuin tehty, kun kotona tuhisee uusi perheenjäsen. Uuden opettelu, vauvan hoito ja ihan vaan vauvan nuuskuttelu saattavat viedä voiton lepäämisestä. Myös hormonit voivat saada uniryhmin sekaisin. Yritä kuitenkin ottaa mallia vauvasta nukkumalla ja lepäämällä paljon.


2. Syö

Riittävä ravinto on levon ohella yksi tärkeimmistä tekijöistä palautumisen edistämiseen. Syöminen saattaa unohtua samoista syistä kuin lepääminenkin. Tässä vaiheessa on hyvä käyttää tukiverkkoa apuna! Pyydä surutta apua kaupassa käyntiin ja ruoan laittoon, jotta saat syötyä riittävästi. Ruokahalukin voi olla kadoksissa, joten alkuvaiheessa on tärkeää syödä sitä, mikä maistuu. Muista myös juoda riittävästi, erityisesti jos imetät.



3. Treenaa lantionpohjaa

Lantionpohjan treenit pitäisi aloittaa lähestulkoon heti synnytyksen jälkeen. Oli synnytys sitten alatiesynnytys tai sektio, lantionpohjan lihakset joutuvat raskauden aikana koville. Kohdun paineen, hormonaalisten muutosten sekä mahdollisen alatiesynnytyksen vuoksi lantionpohjan lihasvoima on heikentynyt. Tämä voi aiheuttaa virtsankarkailua, gynekologisia laskeumia ja keskivartalon heikkoutta. Kuitenkin vain harva osaa treenata lantionpohjan lihaksia oikein synnytyssairaalan ohjeilla. Tämän vuoksi henkilökohtainen ohjeistus on äärimmäisen tärkeää! Katso kohta 4.


4. Käy äitiysfysioterapeutilla

Tuoreen äidin keho ajettu kovan prässin läpi. On täysin normaalia, että keho ei välttämättä palaudu tästä aivan itsekseen. Selkäkivut, niska- ja hartiaseudun kivut, lantionalueen kivut, vatsalihasten heikkous ja pömpötys, virtsan- tai ilman karkailu sekä epävarma olo palautumisesta ovat tavallisimpia syitä hakeutua äitiysfysioterapiaan. Äitiyfysioterapia pitäisi kuitenkin kuulua vakiona synnytyksen jälkeen. Näin onkin useissa Keski-Euroopan maissa. Äitiysfysioterapiaan kannattaa tulla jälkitarkastuksen jälkeen.


Äitiyfysioterapiassa tarkistettaan seuraavat asiat:

-Lantionpohjan lihasten kunto -Vatsalihasten erkauman tilanne -Vatsalihasten välissä olevan jännesauman napakkuus -Rintakehän ja pallean liikkuvuus ja toiminta -Lantion hallinta -Ryhti ja kehon kannatus -Muut yksilölliset tekijät, esimerkiksi kivut kehossa

Saat ohjeet:

-lantionpohjan lihasten oikeanlaiseen harjoittamiseen -vatsalihasten oikeanlaiseen aktivoimiseen -sinun tilanteeseesi sopivat keskivartaloharjoitteet -ohjeet liikuntaan -suosituksen mahdollisesta jatkofysioterapiasta tilanteen mukaan.


Oulun Hyvinvointistudiolla on käytössä kuvantava ultraääni, jolla lantionpohjan ja vatsalihasten tilanne voidaan tutkia hyvin tarkasti.



5. Liiku lantionpohjan ehdoilla

Liikunta on hyvä aloittaa asteittain ja kevyesti. Vaunulenkkeily on usein ensimmäinen liikuntamuoto synnytyksen jälkeen. Kun lantionpohja alkaa vahvistua ja keskivartalon lihaksissa on kontrollia, voi liikuntaa alkaa lisätä. Hyviä lajeja ovat esimerkiksi sauvakävely, vesijuoksu, kotijumppa, kuntosalitreeni ja hiihto. Äitiysfysioterapeutilta saat juuri sinulle sopivat ohjeet ja kotitreeni- sekä salitreeniohjelmat.


Kolmen kimppa, lepo, ravinto ja liikunta, vaikuttavat myös raskaudesta ja synnytyksestä palautumiseen. Vaikka yksilölliset tekijät, kuten ikä ja geeniperimä vaikuttavat myös, oma aktiivisuus on suuri tekijä palautumisessa. Kun perusasioista pyritään pitämään huolta, on palautuminen paljon helpompaa. Oulun Hyvinvointistudio tarjoaa tuoreille äidille synnytyksestä palautumisen kursseja, kuten pallomahasta pyykkilaudaksi -kurssin, mammapilatesta sekä yksilöäitiysfysioterapiaa. Haluamme kantaa kortemme kekoon ja auttaa äitejä voimaan mahdollisimman hyvin!

Kysy meiltä
  • Grey Facebook Icon
  • Grey YouTube Icon
  • Grey Instagram Icon

© Oulun Hyvinvointistudio 2018