Sohvaperuna – sinä ansaitset terveen elämän!

Sinä ansaitset terveen elämän!

Liikunta ja fyysinen aktiivisuus tuovat lukemattomia terveyshyötyjä. Myös sinä olet oikeutettu nauttimaan näistä terveyshyödyistä! On totta, että liikunta ja terveet elämäntavat eivät paranna kaikkia vaivoja ja liikunnasta huolimatta vaivoja saattaa tulla. Mutta elämällä terveellisesti sinun ei tarvitse miettiä, että olisitko omalla toiminnallasi voinut estää jonkun vaivan tai sairauden syntymisen. Jos jotain tulee, olet ainakin tehnyt voitavasi estääksesi sen!

Älä anna väärien uskomusten estää sinua!

Tiesitkö, että meidän omat ajatuksemme saattavat estää meitä tekemästä muutoksia elämäämme. Epävarmuus, väärät uskomukset ja mielikuvat, jopa pelko rajoittavat elämäämme tiedostamattamme. Elämä on kuitenkin tarkoitettu elettäväksi ja nautittavaksi. Anna siis itsesi nauttia terveestä elämästä!

Terve, liikunnallinen elämä ei tarkoita herkkujen syömisen lopettamista, urheiluhulluutta, kituuttamista, piiskaamista, eristäytymistä, omia eväitä muovipurkeista, aamu kuuden lenkkejä, telkkarin katsomisen lopettamista tai ainaista parsakaalin puputtamista. Terve elämä tarkoittaa vapautta, nautintoja, hyvää omaatuntoa, iloa, surua, naurua, ystäviä, liikettä, uskallusta, jaksamista, elämän vastoinkäymisten kohtaamista ja niistä selviämistä ja voimaa!

Lopeta jossittelu ja sitkuttelu ja ala hommiin

Ihminen on loistava keksimään tekosyitä. Lista on loputon:

Lähtisin liikkumaan mutta kun…

Siellä sataa
Minulla ei ole sopivia vaatteita
Lapsilla ei ole hoitajaa
Minulla on nälkä/kylmä/jano
Äitini kaipaa seuraa
Kävin eilen kaupassa
Telkkarista tulee Salkkarit
Minulla on liian huono kunto

Mutta mikä voi olla tarpeeksi hyvä syy sille, että annat itsesi kärsiä väsymyksestä, kivuista ja säryistä? Miksi et anna itsesi voida paremmin?

10 faktaa, jotka eivät estä sinua liikkumasta

  1. Maha. Sinulla ei ole liian iso vatsa, jotta voisit treenata. Tämä koskee myös muita kehonosia.
  2. Vaatteet. Liikuntaan ei ole olemassa oikeita eikä vääriä vaatteita. Sakkoja ei anneta niin kauan kuin sinulla on kriittiset kohdat peittävä vaatetus.
  3. Huono kunto. Liikunnan harrastaminen ei katso kuntoa, myös huonokuntoiset saavat liikkua ja vielä nauttia siitä!
  4. Lapset. Vielä yhtäkään sellaista ihmistä ei ole tullut vastaan, joka ei kerta kaikkiaan vain voisi liikkua, koska hänellä on lapsia. Haasteita lapset voivat kyllä asettaa, mutta ne eivät ole ylipääsemättömiä.
  5. Sää. Suomessa kelit vaihtelevat, näin se vain on. Mutta pahimmalla sateella ei ole pakko lähteä ulos! Liikkua voi vaikka jopa siinä kotisohvalla.
  6. Ajanpuute. Suosituin tekosyy! Mutta katsopas kalenteriasi ja mieti, että eikö siellä tosiaan ole mitään rakoa, milloin ehtisit liikkua? Jos ei ole, prioriteettisi eivät ole kunnossa. Sinulla ei ole aikaa laittaa liikuntaan muutamaa tuntia viikosta, mutta sinulla on aika voida huonosti koko ajan?
  7. Kivut. Kipu on luonnollinen tunne ja meillä kaikilla on elämän aikana kipuja enemmän tai vähemmän. Sopivan liikuntamuodon ja kuormituksen löytäminen voi viedä aikaa, mutta fysioterapeutin avulla se löydetään kyllä!
  8. Väsymys. Kun oikeasti väsyttää, pitää levätä. Mutta jos väsyttää koko ajan, pitää väsymyksen syy etsiä. Yleensä kyse on kolmen kombosta: liian vähäinen liikunta, huono uni ja vääränlainen ravitsemus. Näihin asioihin voit vaikuttaa omilla valinnoillasi!
  9. Raha. Liikunta ei ole sama asia kuin kalliit kuntosalit. Ulkoilmassa liikkuminen on aivan ilmaista meille jokaiselle! Et tarvitse uusimpia muotivaatteita, vaan vanhat rytkyt käyvät aivan hyvin.
  10. Pelko. Mitä jos joku näkee, että en osaa/ole hyvässä kunnossa/hikoilen/olen punainen. Aivan sama! Anna piutpaut muiden mielipiteille, huomaat, että se on vapauttavaa!

Me autamme sinua

Koskettiko teksti? Haluaisitko sinä nauttia elämästä ja edistää omilla valinnoillasi terveyttä? Oletko sen arvoinen? Nyt tarkkana, mitä vastaat. Saatat nimittäin saada sen, mitä haluat! Oulun Hyvinvointistudiolla on alkamassa Sohvaperunan kuntostartti. Ryhmä on rento kuntoiluryhmä, jossa aloitetaan aivan perusasioista. Ryhmän toiveen mukaan treenataan ulkona ja sisällä, eikä kuntosalia tai ihmeempiä välineitä tarvita! Itsensä tai toisten piiskaaminen on kiellettyä, ryhmässä ohjaaja ja muut osallistuja kannustavat kaikki toisiaan. Opit, miten liikunnan avulla voit lisätä ja ylläpitää terveyttäsi ja jopa nauttia siitä!

Ryhmä kokoontuu 10 kertaa, alkaen 12.10. Tule mukaan kuulemaan, mistä on kyse, hinta ja muut yksityiskohdat torstaina 28.10. klo 16.30 Oulun Hyvinvointistudiolle. Kaikkien paikan päälle saapuneiden kesken arvotaan hierontakäynti!

Kysyttävää? Ota yhteyttä info@oulunhyvinvointistudio.fi

 

Kirjottanut Emma Mälkiä ja Terhi Jokela, Oulun Hyvinvointistudion fysioterapeutit, sinun personal trainerisi!

Leave a reply